Radi Vám pomôžeme Po - Pia: 8:00 - 17:00  | 
+421 (0) 55 676 23 97info@lwork.sk

RADY PRE ZAČÍNAJÚCICH OPATROVATEĽOV

Už veľmi dobre vieme, že opatrovať a starať sa o zdravotne chorého a starého človeka je nielen šľachetná, ale aj veľmi fyzicky a psychicky náročná práca. Skúsené opatrovateľky sú už v tomto náročnom pracovnom nasadení ako doma, ale čo nové a začínajúce? Možno aj práve TY chceš zakúsiť to povolanie, chceš pomáhať tým, ktorí to najviac potrebujú, avšak máš strach z doposiaľ nepoznaného a stále váhaš či to skúsiť, alebo nie. Strach je náš najväčší nepriateľ, a preto sa ti ho pokúsim odstrániť niektorými dôležitými radami práve určených pre teba, pre začínajúcu opatrovateľku.

 

 

Ak chceš byť vo svojej práci čo najlepšia a chceš ju pozdvihnúť na inú a vyššiu úroveň, mohli by ti pomôcť tieto rady:

 

  • Motivácia.

    Ak sú tvojou jedinou motiváciou peniaze, je to nedostačujúce. Je úplne samozrejmé, že každý si hľadá prácu hlavne kvôli peniazom, aby si udržal ako taký životný štandard, avšak to ťa v práci dlho neudrží. Skôr či neskôr budeš s príjmom po zaplatení všetkých výdavkov nespokojná, a to nie je cesta. Práca ošetrovateľky, opatrovateľky či zdravotnej sestry nie je vhodná pre každého a je v prvom rade poslaním. Je potrebné to aj takto vnímať. Musíš ju robiť s citom, s rešpektom a musíš mať hlavne zmysel pre sociálne cítenie. Pretože v tejto brandži je láska k ľuďom a snaha pomôcť im to najdôležitejšie.

  • Neustále zdokonaľovanie cudzieho jazyka.

    Okrem finančnej motivácie by ťa mohla lákať aj znalosť cudzieho jazyka. Je známe, že jazykové kurzy ťa nič nenaučia, resp. komu by sa ešte chcelo pozerať do kníh a nasilu sa učiť nové slovíčka? Okrem toho tam zanecháš veľa peňazí a výsledok sa aj tak nedostaví. Zatiaľ čo pri práci je to iné. Tam nemáš na výber. Si hodená do novej vody a buď sa naučíš plávať, alebo sa utopíš. Skôr či neskôr aj tak zvíťazíš, pretože rôzne situácie v danej rodine ťa donútia porozumieť. Stačí sledovať prízvuk, nárečie, dialekt a môžeš si byť istá, že nové slová sa naučíš každý deň, nikdy ich už nezabudneš a štúdium jazyka máš zadarmo. 😉

  • Kontakt s rodinou.

    Je samozrejmé, že ak sme sami niekde v cudzine, chceme byť čo najčastejšie v kontakte so svojim blízkymi. Preto sa v novej rodine neboj poinformovať či je dostupný internet, wi-fi. V takom prípade je najideálnejší Skype alebo iné sociálne siete s chatom. Ak však rodina nemá prístup k internetu, alebo tvoja rodina nemá doma počítač, je vhodné zaobstarať si miestnu sim kartu operátora, ktorá je omnoho výhodnejšia ako drahý roaming.

  • Určiť si hranice.

    Aj keď si v novom prostredí a v rodine úplný nováčik a len sa začínaš učiť a zvykať si, mohlo by sa zdať, že musíš znášať všetky maniere danej rodiny či klienta a nechať so sebou zametať. Omyl! Aj klient musí vedieť, kde sú jeho hranice, čo sa ešte dá zvládať a čo už nie. Neustále unavená opatrovateľka, ktorá sa cez deň ani nezastaví, nepomôže nikomu. Ani klientovi.

  • Osobné problémy nevyťahuj.

    Mnoho opatrovateliek robí vždy tú istú chybu – začnú sa rodine či klientovi zverovať s osobnými problémami. Ak aj máš veľmi dobré vzťahy s danou rodinou a máš pocit, že by to bolo správne, nikdy nevieš, kedy na to doplatíš. Vo väčšine prípadov sa dostaneš do zbytočných problémov. Ani v inej práci sa predsa zamestnanci nechodia vyplakávať na plece svojim klientom. A pri tejto práci vôbec nie, keďže klient má mnoho svojich problémov. Na to je tu tvoja vlastná rodina, ktorá ťa podporí tak, ako žiadna iná.

  • Nezapájaj sa do hádok.

    Predovšetkým do hádok medzi príbuznými a členmi rodiny. Nie je to tvoja vec, nie je to tvoja starosť, nevieš čo tomu predchádzalo. Vstupovať do hádky ako tretia nezainteresovaná osoba, hoci s cieľom pomôcť, je neprípustné. Dovolené je to len vtedy, ak sa to týka tvojej práce a sami ťa o svoj názor požiadajú. Aj vtedy si však treba dávať pozor na to čo povieš a je potrebné jednať diplomaticky.

  • Občas sa vyžaduje aj odborná práca.

    Netýka sa to automaticky každého prípadu, no niekedy je podávanie infúzií, injekcií či katetrizácia nevyhnutnosť. Vždy je potrebné sledovať symptómy daného klienta, diagnostikovať ich a následne mu pomôcť. Preto je dôležité vzdelávať sa aj v obore zdravotníctva. Zachráni to nielen klienta, ale zvýši to aj tvoju cenu ako opatrovateľky. A za kvalitnú a dobre odvedenú prácu si určite každý rád priplatí.

  • Vynášanie informácií o rodine a klientovi je zakázané.

    Viem, že sa to úplne dodržať nedá. Každá z nás si rada poklebetí, pochváli sa či posťažuje kamarátkam či kolegyniam. Avšak nemalo by to prekročiť určité medze. Nie je správne ani etické vysmievať sa z klienta, urážať ho, osočovať či hovoriť o ňom ponižujúco. Nie je dovolené ani detailne rozoberať jeho diagnózu, pretože možno aj kvôli nej má psychické problémy, za ktoré nemôže. My takisto nemôžeme vedieť, čo nás čaká v ich veku. Náš klient má preto právo na našu mlčanlivosť.

  • Pozor na striedačku.

    Mnoho skúsených opatrovateliek neodporúča naviazať úzke priateľské kontakty s ďalšou opatrovateľkou, ktorá sa s tebou bude striedať. Pracovné, samozrejme, áno, to je skôr až žiaduce, ale iné nie. Často sa to nevypláca, pretože s tou osobou neprichádzaš často do kontaktu, nepoznáš ju dosť dobre na to, aby si jej mohla veriť. Môže veľmi ľahko zneužiť informácie proti tebe a klienta ti znepriateliť. Existujú však aj svetlé výnimky, ktoré potvrdzujú pravidlo.

  • Všetko brať s nadnesením a humorom.

    Pri tejto práci je to veľmi vďačná úloha, pretože si treba uvedomiť, že nie je všetko až také zlé, ako sa zdá. Ak si chceš zachovať chladnú hlavu a byť v psychickej pohode aspoň väčšinu času, je potrebné, aby si si to veľmi často pripomínala. Brať až všetko príliš vážne je nemožné.

 

Dúfam a verím, že ti tieto rady v tvojej budúcej krásnej profesii budú nápomocné a užitočné. Ak by si chcela prispieť nejakou svojou osobnou radou a rada by si sa o ňu podelila s nami všetkými, zanechaj ju v komentári pod článkom. Všetky súčasné aj budúce opatrovateľky ti budú rozhodne vďačné. 🙂